ola bom dia!!!

Hey iedereen

Eindelijk even de tijd om een stukje te schrijven.

Jullie vragen je vast af, hoe vinden ze het. Nou het is echt heel erg leuk! Precies wat we ervan verwachtte. Echt Afrika!!

We werken lange dagen, vanaf wakker worden tot naar bed gaan. Maar het werken is erg leuk dus dat maakt helemaal niet uit. We zijn hier samen met het genaral management koppel David en Monica. Die zijn 2 maanden geleden begonnen en dezelfde leeftijd als ons. En we hebben chrissy. Zij heeft de duikschool en isaac hij is duikinstructeur en de rest is personeel vanuit het omliggende dorp. De eerste dag kwam ik in de keuken en ik wist niet wat ik zag.... wat een smerig zooitje!! Deze mensen hebben totaal geen vorm van hygiene, omdat ze gewoon compleet op een andere manier leven. Waarom moet kip in de koelkast? Waarom kan vlees niet met vis door elkaar in de vriezer? Restjes opruimen en afdekken in de koelkast hahahaha nooit van gehoord. Dus waar moet je dan beginnen....

Schoonmaken!!!!! De keuken insectvrij krijgen. Ben er al 3 dagen mee bezig en ik denk dat ik over 2 of 3 dagen de boel schoon heb. Je moet je voorstellen dat ze nog nooit een vloer hebben geschrobt.. Nooit zeep gebruiken. Wanneer ze een pollepel gebruiken vegen ze het een beetje af met een doek en leggen ze het terug. Hahaha. Nu hebben we een schoonmaakrooster en straks ga ik checken of het ook echt gedaan is, want dat is altijd de vraag. Mijn kok het afonso en is echt een schat en kan supergoed koken.

Nog iets wat hier een wereldmissie is, er is fruit in overvloed. Werkelijkwaar, mango's, annanas, bananen enz enz. Maar ze kopen alles in blik en pak hahaha werkelijkwaar! Want voor hun is dat luxe! Ik probeer al 3 dagen verse mangosap te krijgen en als het goed is zijn de mango's vandaag onderweg.... (van onze eigen land, 1 km hier vandaan) Ja zoiets duurt 3 dagen! Nog een voorbeeld, bij de werkplaats van de werlui stond een mooie grote vriezer en niemand in de keuken wist dat hij gevuld was met vlees. Echt alles, kip, stukken van varkens, worstjes, beef. Dus ik wilde die vriezer in de keuken hebben. Want de werkplaats is ongeveer een kilometer van de keuken vandaan. Om dat gedaan te krijgen heb ik werkelijkwaar hemel en aarde moeten verschuiven. Uiteindelijk hebben denk ik 25 man hieraan meegewerkt. (ik dacht met zn 4en doen we dit wel even) maar ze deden zoveel inkopen, nu heb ik dus vlees tot 2015 ofzo! Vissermanenn komen langs met verse vis, tonijn of kreeften en dan kan ik ze nemen of niet. Een paar minuten geleden kwamen ze met ananassen. En verder hebben we abdul met een vrachtwagen, die onze boodschappen doet in de dichtsbijzijnde steden. Nacala op 2 uur hiervandaan en nampula op zo'n 5 uur. Maar alles is heel beperkt verkrijgbaar. De keuken is nog wel een missie. Dus vervelen doe ik niet!

Dus dat is afrika.... but i love it!!

De mensen zijn zo leuk. Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met Brazilie. Altijd vrolijk, muziek, dansen en heel erg vriendelijk.

Ik ga nu even naar de keuken uitleggen hoe ze zelf ijsthee kunnen maken en ananassap... Ze zou moeten zien hoe ze me aan zitten te kijken. Vanochtend maakte ik verse sinaasappelsap en volgens mij denken ze echt dat ik gek ben hahaha. Nou heb vandaag 8 kilo sinaasappels besteld en vanaf nu gaan we dat dus elke ochtend doen!

Danny rent de hele dag in de rontte, om overal problemen op te lossen en dat gaat super goed hij heeft ongeveer een team van 20 werklui en in zn eentje doet hij net zo veel als alle 20 bij elkaar!

Oja mochten jullie gouden tips hebben om op een natuurlijke manier wespen en andere insecten te weren, kom maar op? En misschien ideeen voor vruchtensappen/iceteas of smoothies?

xx

Hannie Barbe

Hoi wespen kan je laten verzuipen in een bakje limonade slakken zijn gek op bier. Gr. Hannie

wendy

Ja idd dan doen ze toch een een fles onderste boven in een andere fles,dan kunnen ze er maar lastig uit :-)

marloes

ja dat heb ik gedaan, maar vandaag waren ze allemaal weggegooid....zucht....

Robbert

Hagelgeweer natuurlijk!

Smittie

Klinkt alsof julllie het helemaal naar jullie zin hebben. Haven fun and enjoy!

Ben en Debbie

Beetje laat, maar ik heb even wat oma's wijsheden van het internet geplukt, om je insecten en vooral wespen op afstand te houden!

Zet een schoteltje met gesnipperde ui buiten en wespen blijven gegarandeerd weg.

Snij een citroen door het midden stop er kruidnagel in. Leg de citroen op een schoteltje met water en de wespen komen niet meer in de buurt.

Doe wat koffie(ongebruikt) op een schoteltje en steek dat aan, dat houdt de wespen weg (het stinkt wel een beetje).

bakje vullen met amonia en weg blijven ze

Wespen houden niet zo van rook. Steek 1 of meerdere stokjes wierrook aan op de plek waar je last van ze hebt en de wespen gaan weg.

Gebruik GEEN wespenval, de zoete geur trekt juist meer wespen naar je tuin, waarvan er dan weer vanzelf een paar in je limonade belanden.

Wij zijn natuurlijk heel benieuwd of er iets goed werkt, dus test het maar allemaal uit!

Succes.

Gebruik bevroren fruit

Het staat niet vermeld op alle recepten, maar als je op voorhand je fruit ingevroren hebt, zal je smoothie dikker en kouder blijven aanvoelen. Grote stukken fruit zoals banaan of meloen kan je beter in stukken snijden voor je ze in de vriezer plaatst, zo kan je ze gemakkelijker bewerken achteraf. Eens het fruit bevroren is kan je het allemaal samen in een vrieszak steken.

Om je smoothie zo gezond mogelijk te houden

Er zijn veel mogelijkheden om het vetgehalte van je smoothie binnen de perken te houden. Zo kan je bijvoorbeeld sojamelk gebruiken ipv gewone melk, yoghurtijs gebruiken ipv roomijs en je kan voedingssupplementen toevoegen zoals tarwekiemen of eiwitpoeder.

Smoothies zijn op hun best wanneer ze vers worden opgediend. Als je ze toch op voorhand moet maken, zal je zien dat sommige smoothies na 20 minuutjes al beginnen te schiften. Als dat gebeurt roert u even in de smoothie of plaatst u hem terug in de blender (1 minuut) zodat hij zijn smeuïge, gladde structuur weer terugkrijgt.

Aarbeien thee smoothie
(4 personen)
2 theezakjes
500 ml kokend water
500 ml yoghurt
3 el honing
250 g aardbeien

Zet de thee en laat 6 minuten trekken. Verwijder de theezakjes. Doe de yoghurt, aardbeien en honing in de blender of maak een glad mengsel met de staafmixer. Voeg de thee toe. Serveren over ijsblokjes.

EXPLOSIEVE BOSBESSEN SMOOTHIE
1/2 bevroren banaan (of onbevroren + 1 ijsblokje)
1/4 - 1/2 kop bevroren bosbessen
1/2 - 3/4 vanille rijstpap
1/2 theelepel vanille-extract
1 mespuntje suiker (indien gewenst)

Bereiding
Alles mengen tot een smeuïg geheel

BANAAN ANANAS COLADA SMOOTHIE
1/2 gepelde banaan
1/2 kop ananas in stukken gesneden
1/2 kop ananassap
1/2 kop ijsblokjes
1 eetlepel suiker

Bereiding
Alles in de blender doen en mixen tot een smeuïge massa.

BANAAN KOFFIE SMOOTHIE
2 kleine bevroren bananen
1 1/2 kop afgeroomde melk
500 gr magere koffieyoghurt (of 400 gr yoghurt en 1 kop straffe koffie)
1/4 theelepel kaneel
Snuifje muskaatnoot

Bereiding
Doe de ingrediënten in de blender en mix alles. Serveer met een schuifje banaan en munt

BANAAN LIMOEN SMOOTHIE
2 koppen limonade
1 banaan
1 kop limoensorbet
3 eetlepels kokosmelk
1 kop ijs

Bereiding
Al de vloeistoffen in de blender doen en mixen. Voeg al de bevroren ingrediënten toe en mix gedurende 30 seconden.

Voor nog veel meer recepten ga je naar http://www.smoothierecepten.com/content/category/2/13/33/

Ben en Debbie

En hier nog wat Ice tea recepten:

Gewone Ice tea
2 zakjes thee
150 gram suiker
2 rode grapefruits
2 limoenen
ijsblokjes

Bereidingswijze
Maak de thee op de bekende manier. Laat het 5 minuten trekken en voeg de suiker toe en los deze al roerend op. Pers de grapefruits uit en schenk het sap door een zeef in de thee. Zet de thee in de koelkast om het koud te laten worden. Boen de limoenen schoon en snij ze in plakjes Verdeel de plakjes limoen over 4 hoge glazen en schenk de thee in. Voeg nog een ijsblokje toe

Amerikaanse Ice tea
1 l. thee, sterke
0.2 l. mineraalwater, met koolzuur
3 stuks citroenen
4 blaadjes citroenmelisse, verse
Zoetstof
IJsblokje

Bereidingswijze
Zet 1 liter sterke thee. U kunt de thee zetten zoals u dat gewend bent: theezakje of losse thee. Laat de thee afkoelen en zet hem daarna in de koelkast. (Let op: nooit hete etenswaren in de koelkast zetten. De koelkast raakt dan oververhit en kan daardoor defect raken. Laat daarom de thee eerst buiten de koelkast op kamertemperatuur komen.) Pers de citroenen uit en voeg het sap bij de thee. Was de melisseblaadjes en laat ze in de thee een aantal uren meetrekken. Voeg eventueel wat zoetstof toe. De thee wordt extra levendig door kort voor het serveren 0,25 liter mineraalwater met prik toe te voegen.

Kruiden Ice tea
4 bosje munt
1 bosje citroengras
1 sinaasappel (bij voorkeur bio)
2 citroenen
2 kruidnagels
4 eetlepels acaciahoning

Bereidingswijze
Giet anderhalve liter water in een kookpan.
Schil de sinaasappel.
Doe de munt, het citroengras, de kruidnagels en de sinaasappelschil bij het water.
Breng aan de kook.
Voeg de honing toe.
Haal van het vuur en dek af.
Laat 15 minuten trekken.
Filter de bereiding.
Doe er het citroensap bij en giet de thee in een fles.
Zet enkele uren in de koelkast.
Serveer de ijsthee met ijsblokjes en met enkele takjes munt en/of citroengras.

Groene-Appel ijsthee
(4 - 6 personen)
4 theezakjes groene thee
1 l water
1 el honing
500 ml appelcider of appelsap

Zet de thee en laat 5 minuten trekken. Verwijder de theezakjes. Meng de honing en de appelsap erdoor. Laat afkoelen en serveer het over ijsblokjes.

Gember ijsthee
(voor 4 personen)

5 theezakjes
1 stuk verse gemberwortel van ong. 3 cm.
suiker
ijs

Rasp de gemberwortel. Breng een liter water aan de kook en laat de theezakjes met de gember erin trekken in een pan op een zacht vuur. Verwijder de thee en zeef de gember eruit. Voeg suiker naar smaak toe. Laat het afkoelen en serveer met ijsblokjes.

Citroen-mint ijsthee
(voor 4 personen)
1 liter water
4 theezakjes
400 g muntblaadjes (vers)
4 el suiker
4 el citroensap
Schenk kokend water over de theezakjes, muntblaadjes en suiker. Laat 15 minuten trekken. Verwijder blaadjes en theezakjes. Laat afkoelen en voeg citroensap toe. Serveren met ijs.

Ben en Debbie

Ik was de mango's vergeten, dus hier nog een smoothie

1 mango
2 rijpe bananen
300 ml sinaasappelsap

Bereidingswijze
Schil de mango en haal het vruchtvlees van de pit. Snijd het vruchtvlees in kleine stukken. Schil de banaan en snij het in kleine stukken.
Pureer de mango met de banaan en de sinaasappelsap tot een dikke smoothie. De dikte van de smoothie kan aangepast worden door meer of minder sinaasappelsap te gebruiken.
Ook ander vruchten kunnen gebruikt worden. Neem bijvoorbeeld een halve ananas, een paar kiwis of 500 gram aardbeien.

marloes

thanks debbie!!! zal me in ieder geval niet vervelen