de leuke en minder leuke kant van ho chi minh city

Ho chi minh city oftewel saigon

Tsja we hebben de leuke kant van de stad gezien en helaas ook de slechte kant... op onze laatste avond zijn we beroofd.. het ging als volgt

Danny en ik liepen terug naar ons hotel , we hadden net lekker gegeten en geshopt op de night market vlakbij. We steken een straat over en terwijl we dat doen zie ik een scooter aankomen en ik zag die jongen zn hand uitsteken, dus ik schreeuw dann!!!!! Danny leunt naar achter en hij grijpt zn tasje (heel klein schoudertasje), achterop de scooter zit een meisje en die snijd met een mes het hengsel door, ik wil de jongen zn arm grijpen en mis echt een een paar centimeters, danny bedenkt zich geen seconde en zet een sprint in en komt tot een halve meter bij de scooter en kan em net niet grijpen.... thank god hadden alles uit het tasje gehaald, er zat 1 pinpas in en wat cash geld, gelukkig zijn we verzekerd dus zullen we alles wel terug krijgen, maar voor de verzekering heb je een aangfite nodig van de politie, daar had de politie niet zo'n zin in. Nee serieus de politie verteld ons dat ze op zaterdagavond (toen is het gebeurd) niet werken... ik ben bloedserieus , ze zeiden op zaterdagavond werken we niet, kom woensdag maar terug....Ik flipte de pan uit en meneer de hoofdagent stond op ging bij zn andere collega's zitten om verder voetbal te kijken.... kijk dat is de andere kant van vietnam.... Wat grappig was dat danny nog een beetje boos op me was omdatik volgens hem 2 veels te dure sjaals had gekocht (voor mamma) maar ff seieus ik heb 2 sjaals voor $ 3,- dus ongeveer €2,- hahahaha anyway achteraf was tie heel blij dat ik ze had gekocht!!nu hebben we het zo geregeld dat ons hotel vandaag naar de politie gaat om de aangifte op te halen, wij wilde niet meer blijven in hcmc en zijn met de bus naar mui ne gegaan, een supermooie badplaats, ff een paar dagen chillen en relaxen in een mooi resort, mooie kamers voor een redelijke prijs en restaurantjes met super lekker eten voor een appel en een ei. Gister hebben we 3 gangen gegeten, 2 drankjes (fruitshakes) per persoon en we waren € 6,- kwijt. Ongelofelijk toch?

Het verschil tussen de grote steden en de kleinere dorpen is heel erg groot, zowel qua prijzen als de mensen. Het lijkt wel of iedereen in de stad je probeerd op te lichten omdat wij zogenaamd de rijke westerlingen zijn. In de dorpen zijn ze vriendelijk en heel erg trots dat je bij ze komt eten en wil iedereen een praatje met je maken. Iedereen kent holland omdat ze hier heineken bier drinken en in de vietnameze koffie maken ze hollandse melk! (Van die blikjes) Vietnameze koffie is trouwens gruwelijk, de bonen zijn gebrand met boter, waardoor de koffie dus heel zoet en romig is. We nemen zeker koffie mee dus tijdens onze 8 uur durende diashow (hihi) word vietnameze koffie geschonken om wakker te blijven!!

Maar ik dwaal een beetje af, ho chi minh city daar was ik gebleven.

De dag dat we aankwamen zijn we een aantal musea gaan gekijken, het ho chi minh city museum (was een beetje saai) het paleis, was wel oke, en daarna naar het war crime museum. Weer die harde realiteit van die verschrikkelijke oorlog, indukwekkende foto's en een grote expositie van martelwerktuigen en waar ze voor diende... ik kan daar niet heel goed tegen en bijna iedereen in het museum was ontdaan en aangeslagen van de beelden die je zag. In het museaum werd ook veel aandacht besteed aan de genocide aanvallen, gifaanvallen die amerika heeft gedaan op vietnam. Veel mensen zijn daardoor ernstig verminkt of hebben kanker gekregen, maar ook de generatie erna, er zijn dus ontzettend veel vergroeide mensen en mensen met kanker. Dat zie je duidelijk op straat, overal zie je vergroeide mensen en mensen die een ledemaat (of meerdere ledematen)missen door een gevecht of een landmijn. Vind dat heel erg om te zien

De 2e dag dat we daar waren zijn we naar de chu chi tunnels geweest. Onze gids was mister bien,(nee niet mister bean)hij is een oorlogsveteraan, alleen heeft hij gewerkt voor het amerikaanse leger, hij was dus spion en dus ook landverrader, waar hij na de oorlog voor is veroordeeld, hij heeft 5 jaar in de gevangenis gezeten en heeft 5 jaar lang landmijnen moeten ruimen, in die 5 jaar is hem geleerd (zo noemt hij dat, wij noemen dat brainwashen) dat het communise het enige juiste is en dat je dat moet steunen, dat doet hij nu dan ook. Na een super lange busreis kwamen we aan bij de tunnels, daar kregen we een film te zien over de vietcong. De vietcong was een guerilla beweging een leger van gewone bevolking, deze mensen waren werkelijkwaar briljant in hun manier van oorlog voeren. Natuurlijk de tunnels waar ze een ondergrondse stad hebben gebouwd met keukens, slaapplaatsen, ziekenhuis noem het maar op. Maar ze hadden geniale tactieken om het amerikaanse leger te misleiden en in de val te lokken. Natuurlijk zijn we de tunnels ingeweest, erg klein en krap en heel erg benauwd! Maar dat moet je toch doen als je hier bent.

Ik vond het interresant om te zien ,maar na een paar dagen met al die ellende wisselen we het af met zon zee en strand en relaxen. Ondanks de verschrikkelijke oorlog is vietman echt een super mooi land!

we hebben kregen nu net een mailtje dat de aangifte onderweg is hiernaartoe en de aardige meneer van het hotel heeft zijn excuses gemaakt voor de slechte mensen in vietnam, hoe schattig is dat??? Vanavond kunnen we het ophalen bij een postkantoortje hier in het dorpje. Mooi zo !!

Nou we zijn amper 3 weken weg maar maken weer genoeg mee!!!

op naar het volgende avontuur!!

Bas en Sabrina

Haha... wat een toestanden allemaal. Geniet van jullie reis, en pinpas voortaan in je onderbroek. Kus van ons!

oma suurendonk

hallo jongens wat een gedoe ,nu wel alles goed wegstoppen hoor laat je vakantie niet bederven daar door geniet verder van alles dikke kus.ik hou van jullie