zomaar een verhaaltje

cultuurshock

Iedereen kent wel het word cultuurshock, maar tot deze reis heb ik het nooit echt ervaren. Je bereid je voor op een reis, je weet wat er gaat komen en toch krijg je de welbekende cultuurshock. Het leven in azie is zo ontzettend anders. Begin van de reis was nu de 2e keer dat we in bangkok aankwamen. We wisten dus wat ons te wachten stond en toch op het moment dat je uit de metro of taxi stapt midden in de stad word je overdonderd. Door drukte, smog , mensen, geuren en warmte. Het is even overweldigend. Ik had me voor deze reis op het ergste voorbereid. In cambodja waren de hotels super. Mooi en schoon daarintegen vond ik het eten en de hygiene verschrikkelijk. Alles ligt in manden en de kip ligt naast gefrituurde kakkerlakken en de karbonades naas de gefrituurde schorpioenen, wij nemen een borrelnootje savonds en de cambodianen een gfrituurde larf. Dat zijn dingen ook al heb ik me eropvoorbereid ik kan me er niet overheen zetten, dus dan maar custardcakejes van de 7/11 (supermarkt). Vietnam daarintegen is en superschoon en het eten is ook super. Alles ging voor ons gevoel goed en toch gaat het lichaam protesteren. Het eten is eenzijdig en bevat weinig voedingstoffen. We kregen enorme honger, daarna werden we ziek onze darmen werkte niet goed meer en we hebben natuurlijk bacterien binnen gekregen die onze buik niet kent. Sochtends om 5 uur worden de dieren gebracht naar de marktkraampjes, overal te vinden op de grond langs de weg. Daar word het dier geslacht, schoongemaakt en in stukjes gehakt. Vervolgens word het bereid en wanneer de mensen wakker worden ruiken alle straten naar verse noodlesoep met kip of beef of seafood, wat je maar wilt. Dit gebeurd dus allemaal op straat. Vraag me af of iemand die bij de warenwet werkt hier op vakantie zou kunnen gaan ;) alsnog ben ik ervan overtuigd dat je beter op straat kan eten dan in een restaurant want daar zie je helemaal niet wat er gebeurd en vaak is de smaak minder en het vlees taai en oud. Wij gaan voor open keukens!

Nadat we dus maag en darmproblemen kregenkwam de afkeer voor het eten, geen honger meer en nergens meer zin in. Gelukkig waren we rond die tijd in hanoi en onden we heel goed westers eten en daar zijn we enorm van opgeknapt.

Eergister kwamen we aan in laos. En daar was die cultuurschock weer, bij mij dan.

De mensen zijn super super maar dan ook echt supervriendelijk, echt ongelofelijk. Het is rustig, stil en hee erg zen. Maar de hygiene.... ik denk dat kakkerlakken een onderdeel van de samenleving is en schoonmaken zijn ze niet heel erg goed in. Het hotelletje waar we aankwamen was zo ranzig, dikke aanslag in de badkamer, aanslag in de wc, ruikende riolering, vlekken op het beddengoed, ik weet dat het normaal is voor azie begrippen en ik weet ook dat elke backpackers weet waar ik het over heb.maar nadat we zo verwend waren in vietnam was dit toch echt ff mijnn cultuurshock en we zijn hier een maand!

De dag erna , na een goede nachtrust zag ik het toch weer een beetje anders en zag ik de charme er wel weer van, we zijn wel naar een ander hotel gegaan die in mijn ogen stukken beter was (en goedkoper) maar danny vond het exact hetzelfde en toen ik gisteravond op bed lag moet ik eerlijk toegeven dat de kamer net zo smerig was als de vorige, met dezelfde aanslag, een wc die niet doortrok en een koude douche. Als je even gewend bent is het allemaal niet zo erg en is het wel prima, je hebt hier niet zo veel nodig en na een superwarme dag, want is hier echt stikheet, is een koude douche heerlijk!

Reacties

Reacties

oma suurendonk

nou jongens dat is echt een beleving wat je allemaal
meemaakt.ik vind het knap dat jullie dat doen
als jullie maar goe uit kijken dan ben ik blij
dat jullie dat hebben mogen meemaken.
ik wens jullienog een mooie tijd toe .
al mis ik jullie erg veel.kus voor beide,ik hou van jullie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!