dit is zo onwerkelijk

Geschreven op 20 december 2010

Daar zit ik dan met mn laptopje. We zijn op 1 van de 4000 eilandjes in de mekong rivier, helemaal in het zuiden van laos. Op don khon. We hebben een bamboe hutje, met niets van luxe, maar helemaal prima. Een bed, een klamboe, een klein badkamertje met koude douche (rivierwater) een wc die je zelf door moet spoelen met een emmertje en een wasbak met een kraan die het niet doet. Ons hutje kijkt uit op de rivier en recht voor me is een man zich aan het wassen in de rivier en rechts staat iemand zn was te doen.Locale kinderen zijn aan het spelen met een vrachtwagen binnenband op het water. Dit is echt het typische beeld van laos. Het klinkt misschien heel armzalig maar het is zo verschrikkelijk mooi en hier heb je echt niets van luxe nodig, dit is gewoon onwerkelijk.

Iedereen zei al tegen ons, wacht maar tot je in laos bent en ik dacht van hoe anders kan een land nou zijn. Laos is zo mooi, de mensen zijn verschrikkelijk vriendelijk, niemand dringt zich aan je op en niemand probeerd je op een vervelende manier iets te verkopen (is wel ff wat anders dan vietnam) en het is hier heel erg rustig. Mensen maken zich niet druk, niemand verheft zn stem er is geen stress. Laos houd zich heel erg vast aan zn eigen cultuur maar toch is het heel erg aan het ontwikkelen, bungalowtjes en guesthouses groeien als paddestoelen uit de grond, betere wegen en vervoer en betere voorzieningen voor locals zoals scholen en en dergelijke.

Na savannaket zijn we naar pakse gegaan. Daar zijn we gaan rondkijken of we misschien een tourtje konden doen. Maar de prijzen voor tours zijn echt belachelijk. Ontzettend duur, ze vroegen voor een dagtour zo'n € 100,- per dag/per persoon. Uhm... zo veel geld hebben we niet. Dus dat moesten we ff anders doen. We zijn gaan rondvragen en ons hotel raadde het aan om gewoon zelf op pad te gaan.we kregen een kaartje met daarop alle bezienswaardigheden uit de buurt. We hebben een scooter gehuurd voor 3 dagen en de 1e dag zijn we naar een dorpje gereden op het boloven plateu Tat lo. Onderweg kwamen we langs 2 grote watervallen. In het minidorpje werden we aangesproken door een meneer of we in zijn guesthouse wilde blijven voor €3,- per nacht met zn 2tjes. Zag er prima uit, kleine bamboehutjes met alleen een bed en gezamelijke badkamer (badkamer van de eigenaar;))

Was nog een beetje sneu want de eigenaar gaf aan dat er een warme douche was, dus we wilde gaan douchen, maar er kwam niet meer uit de douchekop dat een klein druppelstraaltje, dus we riepen de eigenaar die zich heel erg rot voelde want het water was op, maar als het vloed zou worden zou er meer water komen. We zijn eerst gaan eten en hij heeft helemaal op ons gewacht om te laten zien dat de douche het nu wel deed... maar er kwam net zo veel water uit. We voelde ons een beetje opgelaten dat we erover hadden gezeurd, want de mensen daar hebben helemaal geen douche en iedereen wast zich in de rivier. En hij had wel een douche en was daar supertrots op.

De eigenaar gaf ook guided tours en vroeg of we een trekking wilde doen de volgende ochtend. We betaalde € 4,- per persoon en het was voor mij echt de leukste en mooiste trekking van deze vakantie. We gingen door de jungle zagen wat watervallen en bezochten een aantal kleine dorpjes.

De mensen zijn arm in onze ogen, maar wat heb je hier nou nodig, ze hebben dieren lopen die ze kunnen eten, kippen,varkens en koeien. Overal staan koffie en thee plantages. Fruitbomen in overvloed. Ze hebben stukjes grond naast de rivier waar ze moestuintjes hebben en rijstveldjes. De huizen waarin ze leven zijn vrij goed en sommige zelfs mooi. Allemaal bamboe of houten bungalowtjes. Het is echt het simpele leven. Ik vind het superindrukwekkend om te zien.

Na onze tour zijn we terug gereden en hebben wenog een waterval gezien. S'avonds hebben we indiaas gegeten in het stadje en dat was echt SUPERLEKKER!!!! Dus de dag daarna zijn we er maar weer heen gegaan ;) 3e dag zijn we met de scooter naar champasak gereden en daar staat een groot tempelcomplex, onderdeel van de ankor wat (cambodja). We moesten oversteken met een pondje, wat bestond uit 3 oude boten , aan elkaar getimmerd met allemaal planken en dat was de pont. Was leuk want we moesten betalen en een jongetje van 10 jaar ofzo haalde het geld op. Maar hij durfde ons niet aan te spreken en hij stond maar te draaien, we keken wat de andere gaven, 5000 kip, we gaven een briefje van 10.000. Even later kwam hij terug om iedereen het wisselgeld te geven en hij gaf iedereen zn wisselgeld terug, behalve ons. Hij wilde het geld houden maar mensen op de pont begonnen met hem te praten en naar ons te wijzen en een man in een auto riep em, pakte het briefje van 10.000 en gaf em 2 van 5000 en zei dat hij eentje aan ons moest geven, maar hij wilde het echt niet hahahaha en hij bleef maar drentelen, totdat danny zn hand ophield en iedereen begon te lachen en hij moest het geld geven. Op de terugweg zaten we op een andere pont en daar probeerde degene van de pont het ook, dit keer een volwassen jongen. Hij zei dat het 10.000 kip was, maar daar trappen we natuurlijk niet in en ik zei nee, nee het is 5000, daar nam hij maar genoegen mee. Stelletjes nakkers ;)

Achteraf zijn we zo blij dat we geen dure tours hebben gedaan, want we hebben nu een kwart uitgegeven en hetzelfde gezien!

Nu ff een paar dagen chillen op don khon......

oma suurendonk

jongens helemooie verhalen ik zit echt tegenieten
dus ga zo door
ik hou van jullie