happy new year!! enne natuurlijk weer ff een update

Alles is hier zo relaxed, dat ik gewoon helemaal vergeet te bloggen. In laos doe je het rustig aan en als ik zeg rustig bedoel ik ook rustig....pffff lijkt wel of het hele land in slow motion gaat ;)

Na de 4000 islands zijn we omhoog gereisd naar tha kheak, dat ligt in central laos. Vanuit daarr hadden wij het plan om een loop te rijden met de motor van ongeveer 3 tot 4 dagen. De dag dat we aankwamen hebben we een beetje gechilt, naar de plaatstelijke gym gegaan, wat echt hilarisch was en Danny had binnen no time een hele fanclub. De eigenaar pakte zn telefoon en binnen een half uur waren alle binkies van tha kheak gekomen om te kijken hoe dann aan het trainen was. Danny dus enorm uitgesloofd en kon zich 3 dagen niet meer bewegen haha. Daarna hadden we een motor gehuurd voor de komende 3 dagen. Terwijl we daar wegliepen kwam er een man naar ons toe (duitser) en vroeg wat we gingen doen enzo, we raakte aan de praat. Het bleek dat hij sinds 2 jaar in laos was gaan wonen en guide was geworden en samen met toeristen, niet toeristische tours deed. Super dus! Plannen werden gewijzigd en de volgende dag zouden we met D.C. (dat is zn naam) een tour gaan doen. Volgende ochtend bleek dat er nog 2 andere gasten meegingen. Eric en Renato, beide op een scooter, dann en ik op de motor en D.C. op zn eigen motor. We waren goed en wel 30 minuutjes onderweg en onze motor begon uit te vallen, na een tijdje ging ie ook niet meer aan... stonden we daar... in de jungle.... danny is gelopen naar een tempel daar in de middle of nowhere . ik zou ff een stukje meerijden met renato en iedereen rijd en loopt weg en renato zn scooter doet niets meer hahahaha staan ik daar weer... in de jungle, uiteindelijk zijn we ook maar gaan lopen. Na een uurtje sleutelen werd er besloten dat we de motors op een tractor zouden laden en naar het dichtsbijzijnde dorp zouden rijden. Zo gezegd zo gedaan, bij het dorp aangekomen waren we natuurlijk de attractie van de dag. Renato zn scooter werd gemaakt maar onze motor ging niet lukken. We besloten niet de hele tour af te kappen en zijn Eric ging achterop bij D.C en dann en ik gingen op zijn scooter. De tour was super, zowieso was de hele dag super en alles wat fout ging , ging fout maar het was een superleuke ervaring!!! Op de terugweg gingen we de motor ophalen en danny moest geleept worden door D.C (op de motor) Dat was natuurlijk helemaal niet leuk en al helemaal niet op een zand/modder/grind weg Met kraters zo groot als auto's. Anyway we hebben het overleefd en de dag was zo leuk dat we besloten de volgende dag weer een tour te doen met het zelfde groepje. De volgende dag (1e kerstdag) is alles goed gegaan en hebben we heerlijk getourd en dorpjes en grotten bekeken. Wij bleven onderweg bij een guesthouse slapen en de volgende dag zouden we D.C weer ontmoeten en zouden we gaan picknicken. Daar zaten danny en ik dan op 1e kerstdag, in een guesthouse echt in de middle of nowhere. Bij het guesthouse zat een klein restaurantje waar we gingen eten. Er was geen menu, we kregen kippensoep.... uhm kippensoep nemen ze wel heel letterlijk.... er zaten werkelijk waar hele kippen in mn soep en we kregen iets van varkensvlees, wat echt super super super spicy was. Ik vond het niet lekker en we hebben ook niet veel ervan gegeten. Terug op de kamer begon mn buik wel heel erg te rommelen en uiteindelijk heb ben ik de hele nacht ziek geweest.... Volgende ochtend zijn we wel naar de picknick gegaan en heb ik de hele dag een beetje voor apegapen gelegen, wat ik op dat moment wel prima vond en danny kon een beetje chillen met D.C. en Eric.

Die nacht zijn we terug gereden naar tha kheak en zijn we s'avonds samen uit eten gegaan. Voor de volgende dag hadden we afgesproken met Eric om naar een heilig meer te rijden.

Hahahahaha nou dat was me wel weer een avontuur....

Dus wij op pad, was 30 km rijden naar de onverharde weg die naar het holy lake zou leiden. Op de onverharde weg stond dat het 21 km was naar het meer. Na 14 km was de weg onbegaanbaar. Mul zand, rotsblokken en hellingen die extreem steil waren. We moesten stoppen, maar we wilde niet opgeven. We besloten de motors in de struiken te verstoppen en te gaan wandelen, 7 km moest te doen zijn en we zouden op tijd terug zijn voor het donker. Wij lopen en lopen en lopen. Na 40 min lopen kwamen we uit bij een dorp waar een boer ons met zijn tractor wel wilde brengen. Met andere woorden zou het dus nog een eindje zijn. Hij wilde dit doen voor omgerekend €10,- nou moet je het zo zien dat €10,- voor die mensen een halve maand salaris is, het kon hooguit nog een paar kilometer zijn, dus we besloten het niet te doen en door te lopen. Maar de boer kwam achter ons aan en deed het toch maar wel voor €2,-. Oke wij achterop de tractorkar, over die enorme hobbelweg, na een uur waren we er eindelijk, het heilige meer. Het meer was fel helder blauw, ontzettend diep en glashelder, verschrikkelijk mooi!!! Je mag er als toerist absoluut niet zwemmen, alleen als de dorpbewoners toestemming geven. En dat deden ze, ze kwamen naar me toe dat ik het water in moest. Ik wilde het niet maar moederoverste werd zo boos dat we maar snel onze kleren uitdeden en het water ingingen. Toen wilde we terug gaan. Want het was al 4 uur en we hadden nog een lange weg te gaan en we moesten voor het donker terug zijn. Maar onze chauffeur de boer wilde ineens meer geld (duh was te verwachten) Maar met zn 3en besloten we stoer te doen en we zeiden tegen hem, nou dan lopen we wel. Weer kwam hij achter ons aan en konden we instappen. Thank god want anders waren we nu nog aan het lopen denk ik. Uurtje met de traktor, half uur lopen naar de motors. Toen we bij de motors aankwamen werd het donker, alleen moesten we nog die helse weg rijden, dit keer bergafwaarts. Eric durfde niet meer te rijden en we besloten zonder motor de berg af te rollen en hield de achterkant van eric zn scooter vast zodat de achterkant niet weg kon glijden. Daar reden we dan in jungle... pikdonker. Aangekomen bij een beetje begaanbare weg zijn we weer gaan rijden en zo zijn we terug naar tha kheak gereden. We leverden onze motor in en de verhuurder vroeg waar we in godsnaam zo laat vandaan kwamen. We vertelden het verhaal en hij zei dat we helemaal gek waren en dat de dag daarvoor op die weg een jaguar was aangereden.... de rest van de avond hebben we heel erg moeten lachen met zn 3tjes , ik denk van de adrenaline en spanning;)

Dat was tha kheak. Volgende dag zijn we met de bus naar vientiane gegaan, de hoofdstad. Iedereen zei tegen ons dat vientiane echt een verschrikkelijke stad was , maar ik vond het wel meevallen. Wel oke, niet bijzonder. 29 december is Omar gekomen, die reist het laatste maandje met ons mee. De 30e hebben we een beetje de stad bekeken, wat tempels en winkels en dergelijke. En op oudjaarsdag zijn we naar het boedha park geweest, net iets buiten vientiane. Eric was ook naar vientiane gekomen dus die is met ons meegegaan. S'avonds oud en nieuw, Je kon kiezen uit 2 feesten. Het beer lao feest of het tiger beer feest. Wij zijn naar het tigerbeer feest geweest en het was super leuk!!!! Wat een sfeer! Samen met de locals en iedereen is aardig en leuk. Alleen beetje jammer van al die oude vieze mannetjes met van die jonge laonese meisjes (ik kan er maar niet aan wennen) Om 2 uur was alles afgelopen, in laos maken ze het nooit laat en zijn dann en ik naar het guesthouse gegaan. Omar besloot in zn eentje door te feesten en heeft een superfeest gevonden waar niemand was en dat om 3 uur stopte hahaha.

Volgende dag afscheid genomen van eric en hebben we de bus gepakt naar vang vieng. Naar vang vieng ga je om te tuben. Tuben is op een tractorband in de rivier dobberen en dan van barretje naar barretje cruisen. Errug leuk!!! Lekker in het zonnetje, goeie muziek. Meer vakantie gevoel kan je niet hebben. Dit hebben we 2 dagen gedaan en vandaag zijn we naar de blue lagoon gegaan, daar kan je zwemmen en lekker chillen. Zometeen met de bus naar luang prabang.

Klaas

Blij dat jullie zo aan het genieten zijn. Lekker land dat Laos. Al het beste en blijf genieten.

x